mandag 7. juli 2008

Dag 2 på brannstasjon.

Kom meg på jobb så jeg var der 10 på sju. Hadde det vanlige morramøte. Jeg og Baker skulle ta diverse i dag. Altså Havna, flagget på festningen, handlerunden, Rådhusrunden osv. Morro det. Heiste flagget på festningen presist da klokka i tårnet sa doooooong. ( nei ikke kondom)
Så var det låse opp doene og sette på lyset på festningen. Hva hadde festningen vært uten brannvesenet? :P
Hadde en del teori med Jan Sverre etter at morgenrunden var ferdig. Men nå vi ikke orket mer teori hadde vi øvelse. Dagens øvelse var ute på slippen til saugbrugs. Vi sprengte en propanboks. Helte vann i smultgryta som brant. (Dette sto jeg bare å så på) Så skulle jeg slukke diesel som brant men pulverapparat. Jeg brukte 2 stk, for jeg tømte det første for fort og retenninga kom gang på gang. Når det var slukket skulle jeg redde "kameraten" min som brant. Jeg gjorde det uten hansker først, slang teppet over dukka og døtta til en så det smalt i bakken. Pakket den godt inn i teppet. Andre gangen gjorde jeg det med hansker for å kontrollere hele greia litt bedre.
Så tente de på diesela igjen og jeg skulle slukke med skum. Så ut som rene skumpartyet når vi var ferdig. Var skikkelig varmt og det sved i huden når jeg begynte å slukke.

Vel tilbake på stasjonen var det tid for trening. Dagens trening var trappa. Fikk på meg røykdykkerutstyret og var klar for å gå runden i trappene. Pappa kom nedom en tur og så på. Tommy gikk 4 runder med meg etter det suste han av gårde i sitt tempo. Jeg klarte, i følge Tommy 6 runder. Var helt klissbløt av svette, så nå lukter utrykningsjakka mi død muldvarp. Det samme med hjelmen. Etter treninga og etter at jeg var ferdig i dusjen, var det meninga at Hansi og Skaug skulle komme ned på stasjon. De fikk tur og kom ikke. Men søskenabarna mine, onkelen min, brodern og pappa kom. De fikk prøve stigebilen. Mens søskenbarna mine sto i toppen fikk vi alarm. Det var ambulansen som trengte oss. Var så vidt vi hørte alarmen for stigebilen bråkte sånn. Tommy og Jan Sverre dro for var et mindre oppdrag. Jeg og Baker dro og tok ned flagget.

På kvelden ble det grilling. Hamburger og kjøtt greier. Smakte godt. Satt ellers å preka og skøya. Glenn skremte livsshiten ut av meg med noe greier han hadde på telefonen. De andre lo. Hansi og Skaug kom etterhvert med sykebilen sin og ble sittende sammen oss til klokka var 00.00. Da dro de for Skaug ville ha pølse. Vi andre gikk inn og noen gikk å la seg. Jeg, Tommy og Glenn ble sittende på kjøkkenet og prate. Gikk og la oss i 1. tida.

Rundt 3 tida kom brannmesteren i døra på rommet mitt. Inga vi skal ut. har fått tur sa han. Jeg trodde jeg hadde sovet igjennom en hel alarm, noe som faktisk ikke skulle kunne være mulig, og hev på meg klærne som en vind. Nesten løp ut i gangen og var klar for å hive meg ned stanga. Men var noe som sa meg at det var ikke det jeg skulle, så gikk ut i postgangen. Der sto Tommy med capsen på hodet og skinnjakka på seg. Ja da drar vi da Inga sa han. Var visst bare jeg og han som skulle ut. Vi dro ut og gjorde jobben vår. Møtte på politiet som dro ganske kjapt igjen. På vei tilbake på stasjon snakket vi med 110 sentralen. De ønsket oss en godt natt og vi kom oss i seng til slutt. Sov som en stein resten av tida fram til 7 da var vakta over, og jeg kunne sykle hjem:D


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Noe du vil fortelle meg?